“Kinderen durven meer”

Uit: Amigoe, krant in Curaçao.

De meeste mensen kennen jeugdtheaterschool Drazans van betoverende stukken als Belle en het Beest, Sjakie en de Chocoladefabriek en Peter Pan. Wat niet veel mensen weten, is dat Drazans ook theaterlessen geeft in kansarme wijken. Kinderen die niet als vanzelfsprekend in aanraking komen met toneel, krijgen via wijklessen de kans om kennis te maken met theater, zich te verdiepen in de discipline en hun theatertalenten verder te ontwikkelen. Sinds dit schooljaar steunt ook de Heutink Foundation uit Nederland de lessen in de wijken, waardoor nog eens zo’n vierhonderd extra kinderen worden bereikt.

Drazans gaf de afgelopen twee schooljaren wekelijks theater- en dansles aan vijf scholen in de wijken Koraal Specht, Seru Fortuna, Brievengat en Buena Vista. Sinds dit schooljaar zijn daar vier scholen bij gekomen in onder andere Cher Asile en Kustbatterij. Tijdens de lessen cultureel artistieke vorming (CAV) werken de leerlingen van groep 6 tot en met 8 door middel van drama- en danslessen aan hun zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en creativiteit. “De kinderen leren samenwerken, maar ze leren ook zich ergens aan te verbinden”, zegt Inet Arts, die samen met Maaike Kempers belast is met de artistieke en zakelijke leiding van Drazans.“Daarnaast wordt aan hun taalontwikkeling gewerkt. Ze leren teksten en maken zich een rol eigen.”

Het docententeam dat de wijken ingaat is bevlogen. “Dat zijn mensen die geïnspireerd les kunnen geven en daar ook hart voor hebben”, zegt Maaike Kempers. “Je wilt mooie voorstellingen maken, maar aan de andere kant heb je te maken met kinderen die onder moeilijke omstandigheden opgroeien. Daardoor raakt het maken van mooie voorstellingen soms op de achtergrond. Om met de les te kunnen beginnen moet je eerst de randvoorwaarden scheppen.” Volgens Kempers worden de docenten, op alle scholen waar ze komen, door de kinderen warm onthaald. “‘De tante van drama is er’, roepen ze vol opwinding. De dramalessen doorbreken het vaste patroon op school.”

Geen les ziet er hetzelfde uit. Soms moeten de docenten eerst de vloer vegen, voordat ze met de les kunnen beginnen. Arts: “Bij sommige scholen is het schoonhouden van de gymzaal niet de eerste prioriteit als er iedere week een ruit wordt ingegooid. Af en toe moeten we in de les over de grond rollen. De kinderen gaan echt niet over de vloer rollen als deze vies is. Dan zal ik toch eerst de vloer moeten vegen.” Doordat het team van Drazans slechts één keer per week op school komt, is er altijd een leerkracht in de les aanwezig. “De leerkrachten kennen de kinderen beter en weten of er kort daarvoor iets in de klas is gebeurd wat effect heeft op de kinderen”, zegt Kempers.“Bovendien tellen de basisschoolklassen soms 32 kinderen. Dat zijn grote groepen. Als de leerkracht zich bezighoudt met de orde en de regels kan jij je als gastdocent bezighouden met spel en dans”, zegt Arts.

Totolika

Het werk in de wijken begon klein. Drazans zette kleine trajecten van tien lessen op die afhankelijk waren van sponsoring door de Tafelronde, de Rotary Club en het Prins Bernhard Cultuurfonds Caribisch Gebied. In 2016 benaderde oudervereniging Totolika Drazans voor theaterlessen. Tien leerlingen met een verstandelijke en/of lichamelijk beperkingen van Kolegio Sur Herman Joseph, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen, kregen wekelijks les bij Drazans. De jeugdtheaterschool mocht van de docenten zelf de tien leerlingen selecteren. “Achteraf bleek dat we de kinderen met de zwaarste gedragsproblemen hadden uitgekozen. In het begin kregen we iedere week telefoontjes van de school met ‘hoe gaat het?’ De kinderen vonden de lessen echter zo fijn. We hebben niets extreems met ze meegemaakt. De kinderen konden hun ei kwijt, waardoor de rest wegviel”, zegt Arts.

Om meer kinderen van Kolegio Sur Herman Joseph de kans te geven zich te ontwikkelen op het gebied van drama en dans is vervolgens besloten de docent naar de school te sturen. Sinds het schooljaar 2015-2016 krijgt Drazans van Reda Sosial een subsidie waardoor vier basisscholen een jaar lang drama- en danslessen krijgen. “Eindelijk konden we een lange lijn uitzetten die impact heeft op de kinderen en de scholen.” Die continuïteit is volgens Kempers erg belangrijk. “Leerkrachten geven aan dat er vooruitgang te zien is bij de kinderen op het gebied van zelfvertrouwen. Dat is bijvoorbeeld te zien bij spreekbeurten. Bij sommige kinderen is de spreekvaardigheid vooruit gegaan. Verlegen kinderen durven sinds de toneellessen meer van zich te laten horen tijdens andere lessen. Ze komen meer voor hun mening uit, of durven hun vinger op te steken in de klas. Volgens de docenten is sinds de toneellessen ook de sfeer in de klas verbeterd.”

Structureel

Sinds dit schooljaar steunt ook de Heutink Foundation uit Nederland de lessen in de wijken, waardoor nog eens zo’n vierhonderd extra kinderen worden bereikt. Het familiebedrijf Heutink is marktleider voor de levering van schoolmateriaal aan basisscholen in Nederland. “Het bedrijf ondersteunt verschillende sociale projecten in binnen- en buitenland”, zegt Kempers. De directeur was voor een uitwisselingsproject op het Radulphus College geweest. Sindsdien heb ik met haar contact gehouden. Ze droeg privé bij, zodat kansarme kinderen theaterlessen konden volgen. Vorig jaar heeft ze vanuit het bedrijf een stichting opgericht om op een structurele manier bij te kunnen dragen aan sociale projecten, waaronder op Curaçao. Het is fijn dat er instanties zijn die geloven in wat je doet en de samenwerking aangaan.” De kinderen die talentvol en gemotiveerd zijn, krijgen de kans om door te stromen naar de reguliere lessen. Hiermee proberen zij een veilige, multiculturele omgeving te creëren waarin kinderen kunnen groeien en zichzelf kunnen ontplooien. “Uiteindelijk willen we een balans in onze groepen. Dat is Curaçao: een mix van verschillende culturen, religies en milieus”, zegt Kempers.